CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, February 11, 2009

Nabau Sighted


This picture was taken from the air over a river at Batang Balleh Kapit. Could this be the Legendary Nabau?

Is the Pic real or just doctored? Only Ibrahim Gani of Utusan Sarawak could verify. Benar ndak gambar tok pok?

2 comments:

Anonymous said...

Geram nar aku tok kena tipu sidak nyamentahmentah terang terang. Si caya nar nanga ular sebesar tu. Hmmmm....lebih besar daripada kanopi pokok yang terbesar di tebing sungai atau tongkang ekpres. Dalam anggaran kamik, kanopi pokok tu agak agak tidak kurang 15 kaki garispusat. Jadi jika ular itu benar, saiz nya saya agak 10 kaki diameter pada bahagian terbesarnya ha ha ha....tipu betul lah!

Satu keraguan saya ialah sungai itu nampak tak keruh, ie, kehitaman macam air gambut di kawasan berpaya gambut di hilir Rejang. Lagi pun, tidak nampak air sungai tu cetek dan deras, ada jeram. Kalau di ulu Baleh dan anak sungainya tu, banyak kawasan cetek dan jeramlah!

Satu lagi, kalau benar, sipenangkap gambar tu akan perkenalkan diri kepada awam dan sudah tentu dia ambi seberapa banyak gambar yang boleh. Sapa ambil foto, jadi mistri tapi boleh tanyak abang Ibrahim Gani. Dia lebih arif sumber ceritanya.

Walau macam mana pun, kalau ikut saiznya dibanding kanopi pokok dan ular tu merayap di darat, sudah tentu ia dapat buat trak jalan balak sebagai jalan raya menghubungi Kapit dan Sibu, keh keh keh keh.....

Hidup unggal Ibrahim Gani of Utusan Sarawak hah! Wooooi Haaaaaa.....!

Anonymous said...

That is fake.

I can do better with photoshop.

Tapi nabau memang exist. Legend madah :)

Meta

Discomfort Zone The Buwau98 Chronicles